مهدی علی پور، رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد استان کردستان مراسم با تأکید بر اهمیت روز جهانی استاندارد به عنوان فرصتی برای بازنگری عملکرد و برنامهریزی آینده گفت: ۱۴ اکتبر، روز جهانی استاندارد، فرصتی است برای ارزیابی عملکرد یکساله، شناسایی نقاط قوت و ضعف و تدوین برنامههای مؤثر برای سال آینده. شعار امسال با عنوان "چشمانداز مشترک برای جهانی بهتر" بیانگر نگاه آیندهنگرانه، احترام به ذینفعان و ضرورت همکاری جمعی برای ارتقای کیفیت زندگی و توسعه جهانی پایدار است.
وی با اشاره به عضویت سازمان ملی استاندارد ایران در نهادهای بینالمللی افزود: مرکز تأیید صلاحیت ایران به عنوان نهاد رسمی اعتباربخشی کشور، با رعایت الزامات استانداردهای بینالمللی، عضو نهادهای جهانی از جمله اتحادیه بین المللی اعتباربخشی آزمایشگاه ها و اتحادیه اعتباربخشی آسیا و اقیانوسیه است. بر این اساس، هر آزمایشگاهی که استاندارد ISO/IEC 17025 را اجرا کند، نتایج صادر شده دارای اعتبار بین المللی خواهد بود.
علیپور با بیان اینکه حدود ۵۰۰ واحد تولیدی در استان فعال هستند، تصریح کرد: این ظرفیت نشاندهنده پتانسیل بالای کردستان است و نیازمند برنامهریزی مدون برای توسعه اقتصادی و صنعتی است. تحقق توسعه پایدار مستلزم رعایت استانداردها و معیارهای بینالمللی در تمام حلقههای زنجیره ارزش، از مواد اولیه تا تولید و صادرات، است.
رئیس مرکز تأیید صلاحیت ایران همچنین با یادآوری سابقه نزدیک به یکصد سال فعالیت سازمان ملی استاندارد ایران خاطر نشان کرد: طی این سالها نظام ارزیابی انطباق در کشور شکل گرفته و امروز به سطحی رسیدهایم که ارزیابیها و بازرسیها مطابق استانداردهای بینالمللی انجام میشوند.
وی افزود: توسعه استاندارد سازی کشور مطابق سند جامع نظام استاندارد کشور تدوین و در شورای عالی استاندارد در حضور ریاست محترم جمهور تصویب شده است و مستلزم عبور از اجرای استانداردهای اجباری و اجرای مقررات فنی است که موجب گسترش نظارتهای استاندارد بر همه کالاها و خدمات می شود.
در پایان این همایش، از واحدهای تولیدی نمونه استانی و واحدهای خدماتی برتر با اهدای لوح سپاس تقدیر شد.