ریاست مرکز

بيشتر

سه‌شنبه1401/12/9

12:51:3

566

رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران:اعتبار دهی و تایید صلاحیت بر مبنای نیاز کشور صورت می گیرد

اولین گردهمایی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران برگزار شد

نخستین گردهمایی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با حضور مسئولان تایید صلاحیت ادارات کل استاندارد استان ها، صبح امروز در سازمان ملی استاندارد ایران برگزار شد.



دکتر سید محمود هاشمی، رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در جمع مسئولان تایید صلاحیت در ادارات کل استاندارد استان‌های کشور گفت: حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در رقابت های تجاری و کسب و کار، اساس شکل گیری مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در کشور است که با ترک فعل در سالهای گذشته، نتوانسته رسالت خود را به نحو شایسته انجام دهد.

رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در ابتدای این گردهمایی یک روزه با تبریک اعیاد شعبانیه و روز مهندس به سابقه شکل گیری این مرکز اشاره کرد و گفت: مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در سال ۱۳۷۴ با هدف حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در رقابت های تجاری و کسب و کار تشکیل شد.
دکتر هاشمی ، فعالیت های مرکز را ابزاری برای تحصیل منافع تجاری و ارزآوری دانست و افزود: پذیرش نتایج آزمون و گواهی بازرسی شرکت های تایید صلاحیت در سایر کشورها، فرآیند تجارت را تسهیل می بخشد.
وی با اشاره به دامنه فعالیت های این مرکز در اعتبار بین المللی، اظهارداشت : علیرغم اینکه قانون مسئولیت اعتبار دهی در کشور را صرفا برعهده مرکز ملی تایید صلاحیت ایران گذاشته، تاکنون نتوانسته آنطور که باید به تکالیف قانونی خود عمل کند.

تبیین سیاست‌های کلی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران
دکتر هاشمی در ادامه، سیاست‌های کلی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران را تبیین کرد و یادآور شد: خروجی فعالیت های مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، ابزار کار فعالیت های کیفی، نظارتی و ارزیابی های الزامات استانداردسازی در کشور است.
رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با اشاره به اعتبار دهی داخلی و بین المللی تاکید کرد: اعتبار بخشی در کل کشور بصورت متمرکز و در این مرکز صورت می گیرد؛ و در همین راستا نمایندگان این مرکز در ادارات کل استاندارد استان ها بطور مستقیم با مرکز در ارتباط خواهند بود.
وی در همین زمینه ادامه داد: ضرورت دارد همکاران ما در ادارات کل استاندارد استان ها آشنایی کامل به نیازهای استان خود داشته باشند تا اعتباربخشی متناسب با نیاز صنایع در اولویت قرار گیرد.
دکتر هاشمی، ضمن تاکید بر تقویت بعد فنی و تخصصی، رازداری ، امانتداری، صداقت و سعه صدر را از مولفه های اخلاقی برای مسئولان تایید صلاحیت دانست و گفت: برای حفظ اعتبار عملکرد مرکز ضمن رعایت اصول اخلاقی ، استقلال و بی طرفی خود را در استانها حفظ کنید تا شائبه ای ایجاد نشود.

* تایید صلاحیت مهمترین حلقه در زنجیره استاندارد است
دکتر احسان ساده، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با حضور در گردهمایی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به اهمیت فعالیت های این مرکز در تایید صلاحیت و اعتبار دهی اشاره کرد و گفت: خروجی کار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ، ابزار کار فعالیت های ارزیابی و نظارت بر استانداردها است.
معاون ارزیابی کیفیت، تایید صلاحیت را مبنای سلامت در زنجیره استاندارد دانست و ادامه داد:  فرآیند ترخیص کالا به ویژه کالاهای اساسی در کشور با تایید بازرسان و صحت سنجی بواسطه نتایج آزمایشگاه هایی انجام می شود که توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران مجوز ارزیابی را دریافت کرده اند.
دکتر ساده با بیان اینکه اگر قصوری در ابتدای کار صورت گیرد، فرآیند کار معیوب می شود، افزود : مهمترین فعالیت در صحت و دقت عملیات استاندارد در کشور، نتایج ارزیابی نهادهای تایید صلاحیت شده مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است.
دکتر ساده بر احیای آزمایشگاه های همکار استاندارد براساس نیاز و پتانسیل های بالقوه در استان ها ضروری دانست و پیشنهاد داد: افزایش توان نیروهای فنی و تخصصی و تجهیز و تقویت آزمایشگاه های همکار در رویکرد جدید مرکز مورد توجه قرار گیرد.
در این گردهمایی، سیاست ها و برنامه‌های کلی مرکز ملی تایید صلاحیت در حوزه معاونت تایید صلاحیت نهادهای بازرسی کننده و آزمایشگاه ها بررسی و اقدامات لازم تشریح شد، و مسئولان تایید صلاحیت در استانها به بیان دیدگاه ، نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

*عملکرد آزمایشگاه های همکار راضی کننده نیست‌
دکتر محمدرضا درگاهی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد در ادامه این گردهمایی، بی نظمی موجود را متاثر از عدم ارتباط صحیح در بستر نرم افزاری تبادل اطلاعات دانست و گفت: در سال جدید، علاوه بر پیاده سازی برنامه‌ها، عقب ماندگی برجای مانده از گذشته را در پیاده سازی قانون کامل و قوی این سازمان جبران کنیم.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد با اشاره به تکالیفی که قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد برای این سازمان و سایر دستگاه های مرتبط تعیین کرده است، افزود: اجرای کامل و دقیق این قانون، افق روشنی را برای سازمان ملی استاندارد ایران ترسیم کرده است.
دکتر درگاهی، نظارت بر عملکرد آزمایشگاه ها و شرکتهای بازرسی همکار در استانها را به صورت نامحسوس از جمله برنامه‌های این معاونت برای سال آینده دانست و گفت: وضعیت فعلی این نهاد ها راضی کننده نیست‌.
معاون نظارت بر اجرای استاندارد، با اشاره به سامانه یکپارچه نظارت بر اجرای استاندارد (سینا) اظهار داشت: این سامانه در حال بازمهندسی است چرا که طی ۱۰ سال گذشته انبوهی از اطلاعات در آن وارد شده در حالیکه نواقص در آن باقی مانده است.
در ادامه گردهمایی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، دکتر حسن خانه زر، رییس مرکز اندازه شناسی، اوزان و مقیاس ها با اشاره به ارتباط تنگاتنگ این دو مرکز در بخش آزمایشگاه های قانونی، تصریح کرد : مسئولان دو مرکز در استان ها می توانند با تعامل و همکاری در جهت تقویت آزمایشگاه های آزمون و کالیبراسیون گام های موثری بردارند.
دکتر آقابابایی، مدیرکل دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات در جمع مسئولان تایید صلاحیت به اهمیت مرکز تایید صلاحیت ایران در قانون اشاره کرد و گفت: این اهمیت تا آنجایی است که رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با تایید رییس جمهور تعیین می شود.
دکتر آقابابایی، با بیان اینکه بخش مهمی از بروز و ظهور سازمان ملی استاندارد ایران توسط این مرکز شکل می گیرد، اظهارداشت: وظایف و تکالیف قانونی خود را با دقت و سعه صدر پیش ببرید.
وی یکی از زمینه های بروز فساد را تعارض منافع دانست و یادآور شد در دوران مدیریت تحولی در سازمان ملی استاندارد ایران، رفع تعارض منافع نهادهای بازرسی کننده به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

 

تصاویر