اخبار داخلی

بيشتر

دوشنبه1401/10/5

11:18:4

140

برای پیشبرد اقتصاد، منطبق شدن تجارت با دانش روز ضرورت دارد

برای پیشبرد اقتصاد، منطبق شدن تجارت با دانش روز ضرورت دارد

دکتر مهدی اسلام پناه در یازدهمین جشنواره پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر پژوهش را جستجوی مستمر براساس مطالعات پیگیر در راستای کشف حقایق دانست.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب هدف پژوهش  رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری و حل مسائل کنونی و آینده‌ی کشور  است زیرا به تعبیر حکیمانه ایشان «فضای علمی كشور بايد فضای توليد و ترويج علم و پژوهش و پرورش محقق و عالم باشد كه در اين زمينه هم نخبگان و هم مسئولان وظايفی برعهده دارند.»
 دکتر اسلام پناه با اشاره به استاندارد پژوهش محور، گفت: انتقال دانش از "پژوهشهای بنیادی و یا کاربردی" به "استانداردهای ملی" موجب ارتقاء کیفیت محصولات شده و  رقابت پذیری کالاها در بازارهای ملی و بین المللی را به دنبال دارد.
 رییس سازمان ملی استاندارد ایران در همین زمینه افزود: تدوین استانداردهای پژوهش محور، حفظ منافع تولیدکنندگان و حقوق مصرف کننده با افزایش رضایتمندی و ارائه خدمات بهتر به مردم‌ و کاهش ریسک‌های ایمنی و سلامت می شود و به تبع آن کاهش هزینه های مرتبط با سلامت جامعه را به همراه خواهد داشت. دبیرشورای عالی استاندارد کشور، استانداردسازی محصولات دانش بنیان را برای افزایش سهم کالا و خدمات دانش بنیان از تولید ناخالص ملی، افزایش میزان اشتغال شرکتهای دانش بنیان و افزایش حجم صادرات کالا و خدمات دانش بنیان به منظور ارتقاء تاب آوری ملی و افزایش رقابت پذیری منطقه‌ای و بین المللی ضروری دانست.
دکتر اسلام پناه با بیان اینکه در تولید محصولات دانش بنیان "شاخص‏های استانداردسازی" باید در اختیار ایده پردازان، طراحان و سازندگان کالاها و ارائه دهندگان خدمات قرار گیرد، افزود: در این صورت امکان تولید مستمر کالای با کیفیت و عرضه مداوم و بهینه خدمات استاندارد فراهم شده و در نتیجه شرایط بهره گیری از مزایای اقتصادی نیز برای آنها فراهم می شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران هزینه کرد در بخش پژوهش، تحقیق و توسعه، نوعی سرمایه گذاری دانست و اظهار داشت: سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه (R&D) نقش مهمی در رشد اقتصادي کشورها دارد.
دکتر اسلام پناه با بیان اینکه پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب جایگاه ویژه ای دارد گفت: در قسمت اول بیانیه، رهبر معظم انقلاب بر ضرورت ایجاد یک انقلاب و خیزش علمی در کشور تاکید فرموده اند و با واقع بینی نسبت به عقب افتادگی کشور در حوزه علمی در دو قرن اخیر، ضرورت ایجاد ابزارها و الزامات تحقق پیشرفت کشور را بیان کرده اند و بر احساس مسئولیت برای اجرای جهاد علمی تاکید ویژه فرموده اند. مطابق با خط مشی تعیین شده توسط معظم له، جایگاه پژوهش در نقشه جامع علمی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی  نیز مسیر روشن فعالیت مراکز علمی و پژوهشی را تعیین نموده است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران پژوهش را گام نخست برای حمایت از تولید ملی دانست و افزود: سال 1401 به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شد؛ عنوانی که در یک نگاه ژرف، می‌تواند موجبات شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور را فراهم سازد. همچنین شعار هفته پژوهش سال 1401 نیز به عنوان "پژوهش و فناوری، پیشران تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین" تعیین شده است.
دکتر اسلام پناه اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، را اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت و توسعه دانست و گفت: پژوهش و نوآوری، افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور را به دنبال دارد. برای پیشرفت علمی و آموزشی و رسیدن به حداقلهای توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می رود و به همین دلیل است که همواره میتوان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه یافتگی آن جامعـه رابطه مستقیمی برقرار کرد. وی به گزارش پایگاههای معتبر بین المللی ISI) و (Scopus رتبه علمی ایران در تولید علم قابل قبول و رو به رشد (رتبه پانزدهم دنیا) اشاره کرد و افزود:  مطابق با نقشه جامع علمی کشور پیش بینی شده است که تا سال ۱۴۰۴، ایران با اختصاص سهم ۴ درصدی از تولید ناخالص داخلی به حوزه تحقیق و توسعه، جایگاه شایسته خود را در جهان بیابد ولی تاکنون کمتر از نیم درصد از تولید ناخالص داخلی به این بخش اختصاص پیدا کرده است.
رییس سازمان استاندارد ایران، اساس نظام های پژوهشی موفق را مشتمل بر افزایش کمیت، ارتقا سطح اثرگذاری و توسعه تعاملات علمی دانست و افزود: پژوهش ها را می توان بر اساس چگونگی به کار بستن نتایج آنها به دو دسته "بنیادی" و "کاربردی" تقسیم کرد.
به گفته دکتر اسلام پناه پژوهش های بنیادی به توسعه و تعمیق مبانی علوم مختلف کمک کرده و در دراز مدت امکان گسترش مرزهای دانش بشری را فراهم می آورند. در مقابل پژوهش های کاربردی در کوتاه مدت و برای رفع مشکلات موجود قابل استفاده است. به بیان دیگر پژوهش های کاربردی در شناخت مساله حل مسائل جاری مفید می باشند و از این رو تحت عنوان "کاربردی" شناخته می شوند. که دانش تصمیم گیری پیش دستانه است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران  با بیان اینکه با انجام پژوهش های تقاضامحور، چرخه علم تا ثروت تکمیل می شود تصریح کرد:  اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد دانش بنیان راهکار نجات اقتصاد کشور است.
وی اقتصاد دانش بنیان را زاییده پژوهش‌های ثروت آفرین دانست و بیان داشت: تولیدات پژوهش محور به دلیل ارزش افزوده بالایی که دارند می توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد و از طرفی خودکفایی کشور در شرایط تحریم ها داشته باشند. برای پیشبرد اقتصاد در دنیای امروز منطبق شدن تجارت با دانش روز اهمیت دارد.
دکتر اسلام پناه با بیان اینکه محور برنامه های این سازمان را "استانداردسازی" دانست و اظهار داشت: تدوین یک استاندارد، به عنوان یک سند کاملا علمی: با ترکیب سه عنصر "علم"، "فن" و "تجربه"، زیر چتر تحقیق و پژوهش انجام می شود.
وی با بیان اینکه ساختار صنعت تأثیر اساسی در سطح سودآوری دارد گفت : تفاوتها نیز در همین ویژگیهای ساختاریست و شدت رقابت تحت تأثیر برآیند نیروهای صنعت عمل میکند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: نیروهای صنعت مفهوم جدیدی از رقابت محسوب میشود که بر اساس آن شما نه تنها با رقبای مستقیم بلکه با این نیروها در رقابت هستید.