اخبار داخلی

بيشتر

شنبه1402/2/23

08:37:3

109

محورهای اصلی مصاحبه دکتر مهدی اسلام پناه در برنامه صف اول

دکتر مهدی اسلام پناه، شامگاه پنج شنبه ۲۱ اردیبهشت‌، با حضور در برنامه صف اول با تبیین برنامه های سازمان ملی استاندارد به موضوعاتی که برای نخستین بار در این سازمان و در دوره تحولی رخ داده است پرداخت.
 
*    بسته تحولی بهار خدمت
بعد از نام گذاری شعار سال، بسته تحولی بهار خدمت در دولت مردمی با محوریت رشد تولید کیفی تهیه و در قالب ۴۶ بند که زنجیره تولید ، واردات و صادرات را پوشش می‌دهد برای اجرا ابلاغ شد.
محورهای تسهیل و تسریع در ارزیابی انطباق کالا و خدمات(ارزیابی انطباق از مفاهیم کلیدی و فنی در علم استاندارد است)، سرفصل بسیار جدی در این بسته ناظر به هر آنچه که به کشور وارد یا صادر می‌شود، تعریف شده است.
فصل استاندارد سازی نوین علم پایه و اعتبار بخشی، ناظر به یک معماری نوین در به روزرسانی استاندارد و تجدیدنظر استاندارد هاست، از دیگر موضوعات این بسته است.
فصل سوم توسعه فناورانه و هوشمندسازی است، در این فصل سامانه ها با هدف ارتقای شفافیت، هوشمند سازی می شود.
 
*   به روزرسانی 910 استاندارد
سال گذشته ۹۱۰ استاندارد ملی را به روز رسانی کردیم و بیش از ۱۳ هزار استاندارد در مرحله بازیابی مجدد قرار دارد تا مقیاس اقتصادی کشور را در صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی و مهندسی بتوانیم ارتقا دهیم.
رشد تولید کیفی بایستی در چهارچوبی قرار گیرد که بتواند بازار های رقابتی را تسخیر کند و در بازار داخلی با مشابه خودش رقابت کند.
 
*    ارتقای کیفی خودرو
دکتر مهدی اسلام پناه در ادامه این گفت وگو در خصوص ارتقای کیفی خودرو اظهار داشت:  در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۱۰۰ قطعه خودرو استاندارد بود که میزان هدف گذاری ما در سال گذشته ۵۴۸ قطعه بود که استاندارد آن اجباری اعلام شد. و هدف گذاری برای پایان امسال بیش از هزار قطعه استاندارد ملی است.
استانداردها با هدف رشد کیفی خودرو شامیل بدنه خودرو و مقاومت بدنه، قطعات خاص الکتریکی و دیگر قطعات می شود.
این اقدام در جهت تقویت و بهبود مستمر و موثر قطعات مهم اولویت دار با کمک نخبگان، اعضای هیئت علمی دانشگاه، شخصیت های علمی، بنگاه‌ها در حال انجام است.
در شناسنامه خودرو و کالا برگ خرید،QR Code   نصب می شود که از طریق این کد تمامی موارد فنی و کیفی خودرو بعد از خرید قابل رصد برای مصرف کننده و قابل پیگیری برای ما خواهد بود.
تعدادی از خودروسازها را به کمیسیون ماده ۴۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد فراخواندیم ، تا در محضر قانون پاسخگوی شکایات و متعهد به رفع نواقص باشند. در بعضی موارد فراخوان قطعات معیوب داده شد.
مدیران ارشد خودروسازی های کشور باید پاسخگوی به صدمات مصرف کننده اعم از زیان جانی و مالی باشند و سازمان ملی استاندارد ایران به نیابت از دولت و به وکالت از مردم در ادای حقوق مردم ایستادگی می کند.
هیچ خودروسازی تا ۱۵ ماه گذشته در کمیسیون ماده ۴۲ قانون برای پاسخگویی در محضر قانون برای قطعات معیوب در کالای نهایی فراخوان نشده بود.
مقوله استاندارد خودرو پیچیده است در سال گذشته ۹ استاندارد تعلیق شده خودرو را به مدار بازگردانیم که باعث توقف تولید ۵ خودرو شد این بهبود مستمر را باید با یک مراقبت زمان دار جلو ببریم، عدم کیفیت خودرو اتفاق امروز نیست، اما با تدابیراندیشیده شده در حال حرکت به سمت بهبود است.
 
*    دستورالعمل تولید لوازم خانگی
در حوزه لوازم خانگی معضلات زیادی وجود دارد. تولیدکنندگان لوازم خانگی دستورالعملی نداشتند که در این خصوص آیین نامه‌های را ارائه دادیم. با اجرای این دستور العمل که پس از آسیب شناسی برون سپاری تولید لوازم خانگی انجام گرفت انتظار می رود علاوه بر افزایش کیفیت، کاهش قیمت را در لوازم خانگی داشته باشیم چرا که قیمت لوازم خانگی باید متعادل و متناسب شود.
 
*   طرح خالص فروشی
با اجرای طرح مقابله با کم فروشی با دستورو تاکید رییس محترم جمهور، تلاش همکاران و کمک اصناف توانستیم میزان کم فروشی را از 35/41 درصد به 3/30 درصد کاهش دهیم و این مسیر در سازمان ملی استاندارد ایران ادامه دارد.
از ماهها قبل طرح ویژه خالص فروشی را درموضوعات مختلف از جمله شیرینی با کمک اصناف و اتاق بازرگانی آغاز کردیم.
خذف رواداری در کالاهای بسته بندی شده از دیگر اقداماتی است که برای با شفافیت، به صورت پایدار دنبال می شود.
هیچ قانونی، دستور العملی و بخش نامه ای صادر نمی شود مگر با مشورت بخش خصوصی، تشکل های ذی ربط و با حداقل فرصت 6 ماهه برای تطبیق با دستور العمل جدید.
 
 شورای عالی استاندارد
اهمیت این شورا تا آنجایی است که بر اساس قانون تقویت و نظام استاندارد ریاست شورا را رئیس جمهور عهده دار است و به صورت یک شورای فرا قوه ای اداره می شود.
 
*   فساد ستیزی
انتظار این است بازرسی لحظه‌ای و فساد ستیز باشد توسعه زیر ساخت این امکان را ایجاد می‌کند و ما به شکل جدی این موضوع را پیگیری می‌کنیم چون بر این باور هستیم.
در خصوص مجوز‌های کسب و کار و اتصال به سامانه‌ها جزء دستگاه‌های نخست بودیم .
اصلاح ساختار فرآیند ها ایجاد کردیم تا سردرگمی را از پیش پای داریم .
سازمان ملی استاندارد در سال ۱۴۰۱ نخستین دستگاه اجرایی در شفافیت و نخستین دستگاه اجرایی در بهره وری محصول معرفی شد.
 برای شفافیت در دوره تحولی، زیرساخت‌ها و هوشمندسازی را جزو سیاست قطعی قرار داده و وارد این فضا شدیم، به سمت حذف کاغذ و دیجیتالی شدن اقدامات رفتیم.
بر مبنای ارتقای شفافیت،  بعضی از روابط ناقص بین شرکت های بازرسی با واردکننده یا تولید‌کننده را قطع کردیم.
 
*    استاندارد سازی‌ نوین
در ۶ ماه گذشته با معماری نوین، نشان نانو نماد و دانش نماد را ابلاغ کردیم رهبری سال‌ها است تاکید بر دانش بنیان ها دارند لازم است علم دنیا را دریافت و علم خود را به دنیا انتقال دهیم.
در استاندار سازی‌های نوین با ایجاد ستاد دیپلماسی کیفیت به بازار‌های هدف توجه کرده ایم. باور ما این است که استاندارد علم زبان مشترک تجارت‌های دنیا است بر این اساس استاندارد‌هایی را نوشته ایم به طوری مثال استاندارد نوشت افزار، کالا‌های خواب، گازوئیل، آب آشامیدنی، آفت کش‌ها و... از این موارد است.
امروز سازمان ملی استاندارد رتبه نخست سازمان های ملی جنوب غرب آسیا دارد.
 
*    تطابق با استانداردهای بین المللی
‌استانداردها بر اساس اولویتها مطابقت داده میشود تاکنون حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ استاندارد ملی تدوین شده است،  ۴۰۰ کمیته متناظر بین المللی برای انطباق استانداردها با دنیا داریم بر مبنای اولویتها براساس سیاستهای کلان دولت و بازارهای هدف که ابتدا کشورهای همسایه و سپس سایر کشورها مدنظر دولت است را تسریع میکنیم.

*   صادرات و واردات
 برای کمک به تشخیص زودهنگام کالاها در واردات همکاران ما به دل دریا رفتن و قبل از اینکه کالا اظهار شود، نمونه برداری برای اعلام نتایج کیفی در کمترین زمان اعلام می شد تا کالا در حداقل زمان ترخیص شود.
امروز با افتخار می گویم که بیش از ۸۰ درصد کالاهای وارداتی به کشور بین ۵ تا ۷ روز ترخیص می شود در حالیکه این زمان پیش از این بین ۵۰ تا ۷۰ روز زمانبر بود.
برای صادرات به بازارهای هدف با دیپلماسی کیفیت و استاندارد با کشورهای هدف زمینه صادرات را تسهیل کردیم بطوریکه تفاهم نامه ها را  به نحوی مشترک تنظیم کردیم که بنگاه دار  به راحتی بتواند صادرات چند میلیون دلار تا چند میلیارد دلار انجام دهد. از جمله پسته، خرما مواردی بودند که برای بحث استاندارد، مستقیم با کشور هدف مذاکره داشته ایم.
خط سبزی که برای واردات خودرو ایجاد کردیم برای رفع انحصار و رقابتی کردن اقدامی نادر بود، که با رفع موانع زائد، در حوزه خودروهای کار کرده نیز به این شکل است.
دستورالعملی سال گذشته برای گارانتی داشته ایم در استاندارد نوین یک بخش به نام جهانی سازی فناوری داریم. به جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم استاندار‌دها را به دنیا بفروش برسانیم.