اخبار خارجی

بيشتر

چهارشنبه1401/10/14

14:16:5

374

همکاری مشترک بین کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

همکاری مشترک بین کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و سازمان بین المللی استاندارد (ISO)

کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) و سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، برای دستیابی به اهداف مشترک، با همکاری یکدیگر، ضمن ممانعت از موازی کاری، استانداردسازی بین المللی را در سراسرجهان ترویج نموده و از اعضای خود پشتیبانی می کنند.
ایزو و IEC دارای سابقه همکاری طولانی مدت در حوزه های مختلفی هستند؛در ادامه با همکاری های بین این دو سازمان آشنا می شوید.

همسویی و به اشتراک گذاشتن تجربیات
تماس میان دبیرخانه های ایزو و IEC از سطح دبیران کل به رابطان تماس در هر سازمان افزایش یافته و به همکاری سازنده میان سازمان ها کمک می کند. ارزش این کار در زمان همه گیری کووید-19 مشهود بود، زمانی که این همکاری نزدیک منجر به تبادل اطلاعات و راهنمایی های هماهنگ توسط دو سازمان به اعضای مربوطه شد.
جدا از کووید-19، تبادل موثر اطلاعات، از طریق ارتباط نزدیک میان همکاران هر دو دبیرخانه به حمایت از همسویی پروژه های موجود کمک و به بررسی فرصت های بیشتر و هماهنگی و همکاری مفید نیز منجر می شود.

فعالیت های مشترک
از آنجا که اصول ایزو و IEC به مدد مجموعه ای مشترک از رویه های تدوین استانداردها (دستورالعمل های ISO/IEC) همراستا می باشند، مثال های متعددی از همکاری مداوم همچون کمیته های فنی مشترک ایزو و IEC در زمینه فناوری اطلاعات (ISO/IEC JTC 1) و نیز تعداد خاصی پروژه در دیگر کمیته ای تدوین استاندارد در هریک از سازمان ها مطابق با حوزه های فعالیتی این سازمان ها مطابق با شیوه های همکاری وجود دارد که در دستورالعمل ها شرح داده شده اند، از جمله اصول ارزیابی انطباق، درمجموعه ISO/IEC 17000 که مشترکاً توسط دو سازمان منتشر شده است.
در سطح حکمرانی، هیات مدیره فنی ایزو و هیات مدیره استانداردسازی IEC مداوماً همکاری نزدیک داشته، سالانه چندین اجلاسیه مشترک TMB-SMB برگزار نموده و از مزایای گروه های کاری مشترک متعدد در موضوعات مختلفی همچون دستورالعمل ها و برگزاری جلسات هیبرید متنفع می شوند.
امسال هیات IEC و شورای ایزو یک گروه کاری مشترک در ISO/IEC JTC 1 تشکیل داده اند تا رویکرد فعلی را برای دسترسی رایگان به برخی انتشاراتشان مورد بازبینی و بررسی قراردهند. برای IEC، 2022 سال تغییر به سیستم حکمرانی جدیدی بود که منجر به تعویق افتادن اجلاسیه حکمرانی مشترک در زمینه فناوری اطلاعات شد. نشست کمیته مشاوره ای کسب و کار IEC و گروه مشاوره ای راهبردی فناوری اطلاعات ایزو برای سال 2023 برنامه ریزی شده و هدف از آن بازگشت به جلسات مشترک سالانه درباره موضوعات مهم حوزه فناوری اطلاعات می باشد.
در سطح راهبردی، سازمان ها مشترکاً نوآوری هایی شامل برنامه ISO/IEC SMART و زیرگروه های مختلف آن دارند که عناصر گوناگونی چون مدل های کسب و کار، موارد استفاده، ارزیابی انطباق و ارتباطات را شامل می شود. با این برنامه که مشترکاً مورد بازبینی اعضای ایزو و IEC قرار گرفته، تیم های مشترک موارد کاربردی را تعیین کردند که قابل ثبت و آنالیز باشد. سناریوهای تجاری همراه با چارچوبی برای ارزیابی پیامدهای امور ISO/IEC پیش بینی شده است. اصطلاحات، تجزیه و تحلیل داده ها، آزمایش های فنی و آموخته ها میان ایزو و IEC، اعضا و کمیته های فنی به اشتراک گذاشته می شوند. ارتباطات مشترک پیش نویس شده و به اشتراک گذاشته می شوند که آغاز مسیر مشترک برای آینده هستند. این دستاوردهای کلیدی، پایه همکاری و موفقیت مستمر برنامه SMART هستند.

فعالیت های مبتنی بر همکاری
همکاری منسجم میان ایزو و IEC در حوزه هایی همچون فناوری اطلاعات ادامه یافته و در حوزه هایی همچون دیده شدن و ارتقا ارزش های استانداردسازی بین المللی تقویت شده اند. برخی از این تلاش های مشترک همچنین شامل گسترش همکاری اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور (ITU)، با سه سازمانی است که تحت نظارت سازمان همکاری استانداردها (WSC) همکاری می نمایند.  
مثال هایی از این تلاش های مشترک شامل گروه همکاری برنامه استانداردسازی (SPCG) است که برای دستیابی به مشارکت موثر میان هیات های فنی سه سازمان در حوزه های مورد علاقه مشترک تلاش می کند. علاوه بر بازنگری پیشنهادات برای حوزه های جدید فعالیتی که از هر سه سازمان منشا می گیرد، SPCG پیشنهادات خود را به سه هیات فنی ارائه می کند که ممکن است شامل پیشنهاداتی برای فعالیت های مشترک، پالایش دامنه ها و ایجاد سازوکارهای همکاری نظیر رابطین باشد.

همکاری میان ابزارهای ایزو و IEC در زمینه فناوری اطلاعات
این همکاری در سال 2022 به صورت ویژه بر تالیف آنلاین مشترک استانداردها و هماهنگ سازی دستورالعمل های کدگذاری XML با هدف کمک به اعضا در ارائه محصولاتی با ارزش افزوده تقویت شد. همچنین تبادل برابر میان تیم های دو سازمان در زمینه امنیت سایبری و عملیات فناوری اطلاعات ادامه داده و تعداد دفعات جلسات بین مدیران فناوری اطلاعات از فصلی به ماهانه افزایش یافته است. در طول سال، به طور منظم، فرصت هایی برای پیوستن به نیروها در زمینه نوآوری های مشترک و اولویت بندی شده فناوری اطلاعات در هر دو سازمان، ابتدا در بخش IT و سپس در سطح کسب و کار درنظر گرفته می شود. برای سال آینده، دو فرصت پیش بینی شده است.
با توجه به همکاری ما در پلتفرم تدوین استانداردهای آنلاین (OSD)، فعالیت برای ارتقا OSD شدت گرفته و تعدادی از طرح های آزمایشی موفق برای هردو سازمان اجرا شده است. کار بر روی نظرات دریافتی انجام شد تا اعضا بتوانند وظایف اعلام نظرات ملی خود را مستقیما در OSD پردازش نمایند. منابع قابل توجهی در این پروژه از سوی هر دو سازمان سرمایه گذاری شده و برای اطمینان از اینکه این ابزار می تواند تجربه ای بی نظیر را برای کارشناسان ارائه دهد، دو سازمان با تعویق انتشار رسمی پلتفرم به سه ماهه دوم سال 2023 موافق نمودند. نیمه اول سال 2023 برای بررسی و اجرای بازخوردهای دریافتی درنظر گرفته شده است.
یکی دیگر از ارکان های همکاری فناوری اطلاعات، رابط های برنامه نویسی برنامه های هماهنگ (HAPI) است که شامل ارائه داده های اصلی و ابرداده ها تحت یک چارچوب مشترک برای استفاده در جامعه است. در سال 2022، هویت ها و نقش ها، موضوع یک HAPI جدید هستند در حالی که سال 2023 بر داده های رای گیری و فراداده ها متمرکز خواهد بود. HAPIها تشکیل دهنده ستون فقرات دیجیتالی مشترک در جوامع ما هستند.

ارتقا ارزش استانداردسازی بین المللی
امسال با برخی ابتکارات همچون توسعه آن به WTO TBT، مراسم روز جهانی استاندارد و UNECE WP6 به واسطه رویدادهای مختلف و هماهنگی نزدیک میان کارکنان هر سازمان، تقویت شده است.
سومین نشست استانداردهای بین المللی G20 (بخشی از برنامه رسمی G20) در تاریخ 20 اکتبر در بالی، اندونزی، مشترکاً توسط سازمان های ایزو، IEC و ITU و با حسن توجه WSC، سازمان تجارت جهانی و دفتر استانداردسازی ملی اندونزی برگزار شد. فراخوان اقدام پذیرفته شد و هریک از کشورهای عضو G20 به نمایندگی از سازمان های ملی عضو خود در سازمان های ایزو، IEC و ITU اعلامیه ای را تهیه نمودند. مشارکت در رسانه های اجتماعی در ارتباط با رویداد فراتر از انتظار بود و فرصت مناسبی را برای دیده شدن ایزو و IEC فراهم نمود.
این دو سازمان همچنین در نشست COP27 در شرم الشیخ، مصر نیز حضور یافتند تا نمایانگر استانداردهای بین المللی و مشارکت اثرگذار آنها در توجه به چالش تغییرات اقلیمی باشند. موارد مطالعاتی جدید نیز در کیت های عملیاتی اقلیمی ایزو و IEC درنظر گرفته شده اند.

 فعالیت های همسو در آینده
برای حمایت قوی و موثر شراکت میان دو سازمان مستقل، رهبری ایزو و IEC (رئیس، رئیس منتخب و دبیرکل) در سال 2023 و پس از آن باهم ملاقات خواهند داشت. هدف از این ملاقات ها تعیین فرصت ها برای فعالیت های همسو در آینده است.