جمعه1402/3/19

10:49:5

636

بیانیه مشترک رئیس مجمع بین المللی تایید صلاحیت(Emanuele Riva) و رئیس اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی(Etty Feller)


                         روز جهانی تایید صلاحیت (سال 2023)

                      تایید صلاحیت: حمایت از آینده تجارت جهانی



سازمانهای جهانی تاییدصلاحیت 
IAF و ILAC بار دیگر در9 ژوئن گردهم می آیند تا روز جهانی تایید صلاحیت را جشن بگیرند. شعار روز جهانی تایید صلاحیت در سال 2023 "تایید صلاحیت: حمایت از آینده تجارت جهانی" است و هدف آن ایجاد توجه به این مسئله است که چطور تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق سازگار با پیشرفت‌های فناوری، تغییرات در رفتارهای مصرف‌کننده و محیط های قانونی، مکانیسم‌های اعتماد جدید و تغییر مدل‌های کسب‌وکار است.

هدف اصلی مجمع بین المللی تایید صلاحیت (
IAF) و اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC)  در چندین دهه گذشته، حمایت از تجارت جهانی بوده است. این هدف به عنوان یکی از محرک های اولیه برای این دو سازمان بوده و در حال حاضر نیز می باشد.

در دنیایی که دائماً در حال تغییر است، این مسئله قابل توجه است که تایید صلاحیت و حمایت از تجارت جهانی به همان اندازه که در دهه‌های گذشته به یکدیگر مرتبط بوده اند، هم اکنون نیز ارتباط تنگاتنگی باهم دارند . برآوردهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) حاکی از آن است که استانداردها و ارزیابی انطباق مربوطه بر 80 درصد تجارت جهان تأثیر دارد.
تایید صلاحیت و تجارت به واسطه اعتماد، به یکدیگر پیوند می خورند . اعتماد خواه در داخل مرزهای کشور یا با سایر کشورها، جزء اساسی روابط تجاری است. اقتصادهای سرتاسر جهان مدت‌هاست که برای ایجاد زیرساخت‌های کیفی بر سیستم یکپارچه استانداردها، مقررات، اندازه‌شناسی و ارزیابی انطباق تایید صلاحیت شده، تکیه کرده‌اند. این سیستم یکپارچه، با اطمینان از اینکه مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها و تنظیم‌کنندگان مقررات که از کالاها و خدمات بهره می برند، آنچه را که انتظار دارند، بدست می آورند، اعتماد لازم را برای حمایت از تجارت ایجاد می کند.
یکی از نقش های اصلی تایید صلاحیت در حمایت از تجارت جهانی، حذف موانع فنی تجارت (TBTs) است. زیرساخت‌های کیفیت با نشان دادن اطمینان و اعتماد،  کسب و کارهایی با دسترسی به بازار بین‌المللی گسترده‌تری همراه با بهبود همزمان کیفیت و ایمنی واردات از آن اقتصاد ها، ایجاد کرده است.
بسیاری از عوامل کلیدی مؤثر بر تجارت جهانی دقیقاً مسائلی هستند که تایید صلاحیت(اعتبار بخشی) راه حل هایی برای آنها دارد:
-   زنجیره‌های تامین پیچیده‌تر می‌شوند و شواهدی از افزایش رویکرد نظارتی وجود دارد
-   عوامل ژئوپلیتیکی مانند درگیری های مسلحانه و همه گیری های جهانی بر تامین مواد خام تاثیر گذاشته و روش های ایجاد شده تضمین کیفیت را مختل کرده است.
-    نگرانی های مربوط به امنیت سایبری، هوش مصنوعی، حفاظت از داده ها، کلاهبرداری و اصالت محصول افزایش یافته است
-    آگاهی مصرف کننده در مورد پایداری، اصالت، سلامت و اخلاق در حال افزایش است و برندها را مجبور می کند درک و نظارت خود را بر شبکه عرضه خود بهبود بخشند.
تایید صلاحیت  با حمایت از تنظیم‌کننده‌ مقررات، کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان در برآوردن نیازهای مختلفشان، خواه ایمنی فنی محصول، حکمرانی خوب، تغییرات اقلیمی، انرژی، بازارهای منصفانه یا اعتماد عمومی باشد، به تجارت جهانی کمک می‌کند. این امر به نوبه خود توسط سازمان هایی مانند سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و OECD مشاهده می شود که پیشنهاد می کنند پذیرش بیشتر استانداردهای بین المللی در چارچوب های ملی، و انطباق با آنها، می تواند مقررات نظارتی را در سطح جهان ارتقا دهد.
انطباق با دنیای در حال تغییر، سنگ بنای  این است که چگونه IAF و ILAC راه حل هایی برای حمایت از تجارت جهانی ارائه می دهند. پذیرش فناوری‌های جدید با سرعتی غیرقابل مشاهده در حال افزایش است و تهدیدها و چالش‌های حکومتی جدیدی را به همراه دارد. ارزیابی انطباق های تایید صلاحیت شده در حال حاضر اعتماد به تضمین کیفیت کالاها و خدمات را در بسیاری از مناطقی که فناوری بلاک چین و هوش مصنوعی در آن اعمال می‌شود، ارائه می‌کند.
با وجود اینکه استانداردها و تایید صلاحیت تأثیر مثبتی بر تجارت داخلی و خارجی داشته است، نیاز به تکامل مداوم برای برآورده کردن الزامات درحال تغییر صنعت و حمایت از سیستم‌های تجاری آینده وجود دارد. IAF و ILAC پیوسته برای دستیابی به این هدف تلاش خواهند کرد. این نیز به نوبه خود، نقش کلیدی در حمایت از اهداف SDG مربوط به تجارت ایفا می کند.
حمایت از آینده تجارت جهانی برای روز جهانی تایید صلاحیت سال 2023 نشان می‌دهد که چگونه زیرساخت‌های کیفیت ملی و بین المللی با پیشرفت‌های فناوری، تغییرات در رفتارهای مصرف‌کننده و محیط نظارتی، مکانیسم‌های اعتماد جدید و تغییر در مدل‌های کسب‌وکار، سازگار می‌شوند. بعنوان یک امر حیاتی در گذشته، حال و آینده، تایید صلاحیت (اعتباربخشی) همچنان به حمایت از تجارت جهانی برای مصرف کنندگان، مشاغل ، دولت ها و تنظیم کنندگان مقررات ادامه می دهد.
روز جهانی تایید صلاحیت 2023، مجمع بین المللی تایید صلاحیت (www.iaf.nu)، اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (www.ilac.org) و اعضای آن‌ها را قادر می‌سازد تا نشان دهند که چگونه اعتباربخشی از آینده تجارت جهانی حمایت می‌کند. IAF و ILAC طیف وسیعی از اطلاعات را برای توضیح نقش تایید صلاحیت (اعتباربخشی) در حمایت از تجارت جهانی در آینده ارائه می‌دهند.