ریاست مرکز

بيشتر

دوشنبه1402/3/22

17:48:1

419

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران خبر داد:

ایجاد ظرفیت های جدید در نظام ارزیابی کشور

همایش روز جهانی تایید صلاحیت با شعار "اعتباربخشی و حمایت از آینده تجارت جهانی"، در روز دوشنبه ۲۲ خرداد با حضور سرارزیابان، ارزیابان، متخصصان فنی و نهادهای ارزیابی انطباق در سالن همایش‌های جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
دکتر سید محمود هاشمی، رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در این همایش با اشاره به شعار " یک استاندارد، یک آزمون، مورد پذیرش در همه جا" گفت: عضویت در مجامع بین المللی تاییدصلاحیت، ضمن رفع موانع فنی تجاری، سرمایه گذاری و کاهش هزینه را به دنبال دارد و مرکز نیز با توسعه و بازنگری در برنامه های خود برای گسترش تجارت فرامرزی تلاش می کند.
رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با اشاره به پیشینه ۲۷ ساله تایید صلاحیت در ایران گفت: این مرکز در کشور و حتی در بین نهادهای حاکمیتی مغفول مانده است.
دکتر هاشمی با اشاره به ساختار این مرکز در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اظهار داشت: جایگاه این مرکز متناسب با دامنه فعالیت ها و اختیارات ارتقاء نداشته است.
رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران درخصوص برنامه های این مرکز در سال جاری خاطر نشان کرد: عضویت کامل در مجامع بین المللی، کاهش زمان انتظار برای ارزیابی همترازی و استقرار سامانه هوشمند از مهمترین برنامه های سال جاری مرکز تعیین شده است.
دکتر هاشمی به افتتاح ۱۰۰ آزمایشگاه در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: با اضافه شدن این حجم عظیم از نهاد ارزیابی انطباق در کشور، ظرفیت‌ ، قابلیت و تجهیزات جدید به نظامات ارزیابی اضافه شد.
وی ادامه داد: موضوعاتی نظیر سازگاری با دنیای درحال تغییر، ظهور مصرف‌کنندگان آگاه، حمایت از نیازهای نهادهای حاکمیتی و استفاده از تکنولوژی از راه دور به منظور بهبود نتایج ممیزی نیز دیگر دلایل نامگذاری روز جهانی تایید صلاحیت با عنوان اعتباربخشی و حمایت از آینده تجارت جهانی بود.
رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در جمع شرکت‌ها و نهادهای ارزیابی کننده یادآور شد: رشد ساختاری مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به عملکرد شما بستگی دارد و ما سعی داریم در سامانه هوشمند این مرکز، انسجام و نظم در ساختار تاییدصلاحیت برقرار سازیم.
محمدحسین طاهری مدیرکل استاندارد استان تهران نیز در این همایش، تایید صلاحیت را ابزاری مهم در رفع موانع تجاری دانست که با انجام ارزیابی های دقیق اطمینان بخش مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ارائه کالا و خدمات منطبق با استاندارد خواهند بود.
مدیر کل استاندارد استان تهران با بیان اینکه نهادهای تایید صلاحیت نقش بسزایی در ارزیابی انطباق دارند، گفت: نتایج آزمون صادره توسط آزمایشگاه های همکار و نتایج بازرسی در صدور مجوز کالاهای صادراتی و وارداتی ملاک عمل خواهد بود.
وی در همین زمینه اظهار داشت: انتظار می‌رود؛ آزمایشگاه های همکار در تضمین کیفیت نتایج آزمون با استفاده از ابزارها و روش های درج شده دراستانداردهای تخصصی گام های موثر بردارند ‌بر روی دقت و صحت نتایج آزمون تمرکز نمایند.
دکتر طاهری در ادامه با اشاره به تشکیل منظم جلسات کمیسیون ماده ۴۲ در اداره کل استاندارد استان تهران اعلام کرد: با تشکیل جلسات مستمر در اداره کل استاندارد استان تهران، امیدواریم در پایان شش ماه اول سال درصد قابل توجهی از این پرونده ها تعیین تکلیف شده باشند.
در پایان این مراسم از عاطفه شاهوردی، معصومه طارمی، بابک عظیمی، احمدرضا شهیدی بعنوان سرازیاب برتر مرکز ملی تایید صلاحیت تقدیر شد.