ریاست مرکز

بيشتر

يكشنبه1402/7/30

15:22:1

469

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران:

موفقیت در ارزیابی همترازی، فرایند تجارت با بیش از ۱۰۰ کشور را تسهیل می کند

دکتر محمود هاشمی با اشاره به آغاز ارزیابی همترازی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران توسط مجامع تایید صلاحیت بین المللی، ابراز امیدواری کرد: با موفقیت در این ارزیابی همترازی بتوانیم ضمن حمایت از تولیدکنندگان، به رشد تولید داخلی و تسهیل تجارت جهانی کمک شایانی نماییم.
رییس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران یکی از رسالت های اصلی نهادهای تایید صلاحیت را حمایت از تجارت در سطح ملی و جهانی با حذف موانع فنی تجارت دانست و اظهارداشت: نظام تایید صلاحیت ها با حمایت از ضوابط تنظیم کنندگان مقررات، کسب و کارها و مصرف کنندگان در برآوردن نیازهای مختلف منجمله ایمنی، سلامت و کیفیت به تجارت جهانی کمک می کنند.
دکتر هاشمی با اشاره به ارتقای سطح استانداردها در کشورهای درحال توسعه گفت: حصول اطمینان از اینکه این نهادها به شیوهای عینی و مستقل قادر به ارائه خدمات مطابق استانداردها تعیین شده است بر عهده نهاد تایید صلاحیت است.
وی به قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد اشاره کرد و یادآور شد:  طبق ماده ۷ ، ۸ ، ۹ و ۳۲ این قانون، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ، تنها نهاد به رسمیت شناخته شده است که اعتباربخشی و تایید صلاحیت، نهادهای ارزیابی انطباق، آزمایشگاه‌های آزمون،موسسات بازرسی کننده داخلی و خارجی موسسات گوایی کننده محصول موسسات گواهی کننده اشخاص حقیقی و حقوقی موسسه گواهی کننده سامانه‌های مدیریتی بر عهده دارد.
دکتر هاشمی با اشاره به تغییرات دائمی در دنیای کنونی گفت: الزامات تایید صلاحیت هم باید به همان اندازه منعطف و قابل تغییر باشد، نهادهای تایید صلاحیت همواره باید خود را با پیشرفت های فناوری، تغییرات در رفتار های مصرف کننده، محیط های قانونی، سازوکار اعتماد جدید و تغییر الگوهای کسب و کار سازگار کنند تا بتوانند به حمایت از تجارت جهانی بپردازند.
وی، نهادهای تایید صلاحیت را حامی و محرک تجارت و تولید دانست و تصریح کرد: موفقیت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در این ممیزی باعث می شود تا نتایج آزمون، بازرسی و گواهینامه های صادره مرکز در بیش از 100 کشور دنیا معتبر بوده و این مرکز جزء امضاء کنندگان موافقت نامه ی به رسمیت شناختن چند جانبه قرار گیرد.
دکتر هاشمی، خاطرنشان کرد: توجه به ارتقاءکیفیت، تسهیل تجارت، بازنگری و استقرار الزامات فنی متناسب با نیاز های پیش روی تجارت، عضویت در مجامع بین المللی تایید صلاحیت، از جمله اهداف این مرکز است.
گفتنی است؛ نخستین گروه از نمایندگان اتحادیه تایید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه، صبح امروز (یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲) ارزیابی همترازی از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران را در محل این مرکز مستقر در تهران به طور رسمی آغاز کردند.